Kamenná polievka - Zelená škola

Kamenná polievka

Čo nás robí šťastnými? Často máme pocit, že sú to hmotné veci – nové oblečenie, elektronika, hračky a hry. A naopak, naše šťastie si sami kazíme strachom, nedôverou a predsudkami.  Pozrime sa, ako sa v tejto kórejskej ľudovej rozprávke podarilo mníchom prinavrátiť ľuďom šťastie pomocou jednoduchej kamennej polievky. 

Najskôr si vypočujte rozprávku:

Úloha pre deti od 5 rokov a ich starých rodičov

  • Ak by prišli mnísi do vášho mesta, obce či domu, akú zeleninu by ste im do polievky ponúkli v rôznych ročných obdobiach, ak by to mala byť iba úroda z vašej záhradky a polí, prípadne uskladnená vo vašej pivnici?
  • Aká zelenina dozrieva v rôznych ročných obdobiach na Slovensku? Vyplňte kruh a vpíšte, alebo nakreslite jednotlivé druhy zeleniny podľa toho, kedy ktorý druh dozrieva.
  • Zatelefonujte svojim starým rodičom a poproste ich o radu pri vypĺňaní sezónneho kruhu. Popýtajte sa ich, čo jedávali v zime ich rodičia a starí rodičia, ktorí nemali možnosť kúpiť si v obchodoch dovezenú čerstvú zeleninu.
  • Viete, kedy v našich klimatických podmienkach dozrieva hrášok, cesnak, paradajky? Ktoré druhy zeleniny u nás nedozrejú a dovážame ich z teplejších krajín? Viete, ako dlho vydržia uskladnené zemiaky či kapusta?

Úloha pre deti od 10 rokov

  • V dnešnej dobe už pestujeme iba veľmi málo plodín, ktoré jeme. Väčšinu potravín kupujeme v obchodoch. Obchody nás zásobujú potravinami z celého sveta. Skúste si urobiť prehľad, odkiaľ pochádza jedlo, ktoré máte doma. Každá potravina má na obale uvedenú krajinu pôvodu.
  • Otvorte si mapu sveta a vyfarbite v nej všetky krajiny, z ktorých boli potraviny z vašej chladničky a komory dovezené.
  • Odkiaľ pochádza maslo, paradajky, fazuľa či cesnak, ktorý doma jeme?
  • Aké percento potravín vo vašej domácnosti pochádza zo Slovenska?
  • Ktorá potravina vo vašej domácnosti prišla z najväčšej vzdialenosti? Skúste zistiť, koľko kilometrov asi precestovala.

Interaktívnu mapu nájdete v lekcii Alternatívy v poľnohospodárstve na stránkach Sokratovho inštitútu.

Úloha pre deti od 12 rokov

  • Na túto aktivitu budete potrebovať papier, nožnice, lep a staré časopisy.
  • Vyberte si jednu z nasledujúcich fotografií a skúste na papier vytvoriť koláž zo starých časopisov o tom, čo tohto človeka reprezentuje. Skúste si zodpovedať na nasledujúce otázky a skúste ich vyjadriť aj v koláži: Aký je? Čo je jeho zamestnanie? Čo má rád? Ako vyzerá jeho každodenný život?

Keď máte koláž hotovú, prečítajte si príbeh (str. 257), ktorý sa naozaj skrýva za týmto človekom.

 

Pokiaľ využívate aktivitu na výučbu anglického jazyka, vyhľadajte si v google meno Momammed Bzeek – obr. 1 – alebo Kyle Maynard – obr. 2.

  • Teraz, keď už máte reálne fakty a nielen prvé dojmy, pocity a stereotypy, napíšte báseň v prvej osobe, akoby ste boli týmto človekom. Verše v básni budú začínať takto:

Ja som………………………………….

Často počúvam……………………..

A vidím ………………………………..

Poviem vám………………………….

Cítim …………………………………..

A premýšľam ………………………..

Chcel by som………………………..

A snívam ……………………………..

Som……………………………………..

  • V prípade využitia na hodinách anglického jazyk sa verše začínajú nasledovne:

I am …………………………………….

I see ……………………………………

I hear …………………………………..

I say …………………………………….

I feel …………………………………….

I wonder ……………………………….

I want …………………………………..

I dream ………………………………..

I am ……………………………………..

  • Nakoľko sa vaša úvodná koláž líšila od skutočného príbehu danej osoby?
  • Podľa čoho ste pri úvodnej koláži vymýšľali príbeh človeka?
  • Boli vo vašej koláži zobrazené klasické stereotypy o danej skupine?
  • Stalo sa vám už niekedy, že niekto mal o vás mylný úsudok na základe predsudkov a stereotypov?
  • Ako môžeme s našimi stereotypmi pracovať v skutočnom živote?