Vždy môže byť horšie - Zelená škola

Vždy môže byť horšie

Úlohy pre celú rodinu

  • Zatvorte na chvíľku oči a skúste napísať 5 pocitov, ktoré momentálne, aj dlhodobejšie vyjadrujú váš stav.
  • Vypočujte si príbeh Všetko môže byť horšie. Cítite sa podobne, ako hlavný hrdina v rozprávke?

Teraz sa pozrite na zoznam základných pozitívnych aj negatívnych pocitov, ktoré ľudia prežívajú. Skúste si každý z nich predstaviť a podčiarknite tie, ktoré sú pre vás aktuálne:

  • Cítite sa viac: aktívne, báječne, bezpečne, bezstarostne, bujaro, cítite dôveru, cítite nádej, cítite úľavu, citlivo, čulo, dojato, fajn, fascinovane, inšpirovane, iste, láskyplne, nádherne, nadšene, naplnene, nespútane, netrpezlivo, neviazane, odhodlane, odpočinuto, odvážne, ohromene, okúzlene, optimisticky, osviežene, otvorene, plní energie, plní nehy, plní sily, pobavene, pojašene, pokojne, povzbudene, príma, prospešne, priateľsky, prekrásne, prekvapene, príjemne, pyšne, radostne, rozjarene, rozpustilo, rozradostnene, sebaisto, senzačne, spokojne, slobodne, šťastne, uvoľnene, užitočne, v dobrej nálade, v pohode, vo vytržení, vďačne, veselo, víťazoslávne, vyrovnane, zaujato, zvedavo, živo
  • Alebo: apaticky, bezbranne, beznádejne, biedne, cítite paniku, cítite ľútosť, cítite obavy, cítite závisť, deprimovane, dotknuto, duchom neprítomne, frustrovane, hrozne, chladne, indiferentne, labilne, ľahostajne, lenivo, márne, mdlo, melancholicky, mizerne, mrzuto, namosúrene, podráždene, nanič, naštvane, nedotklivo, nedôverčivo, nepokojne, neochotne, nepoctivo, nepohodlne, nerozhodne, nervózne, nespokojne, nesústredene, nešťastne, netrpezlivo, nevrlo, nostalgicky, ohromene, opustene, osamelo, ospalo, otrávene, otupelo, pasívne, pesimisticky, podozrievavo, podráždene, popletene, previnilo, rozčarovane, rozčúlene, rozhnevane, rozladene, rozpačito, rozrušene, roztrpčene, roztržito, rozzúrene, skepticky, sklamane, skleslo, skľúčene, slabo, smutne, stiesnene, strašne, strnulo, šokovane, ťaživo, úboho, unavene, ustarane, uťahane, úzkostne, váhavo, vlažne, vyburcovane, vyčerpane, vydesene, vyľakane, vynervovane, vyplašene, vysilene, vystrašene, vyvedení z rovnováhy, vzbúrene, zahanbene, zatrpknuto, zarazene, zarmútene, zbavení ilúzií, zdeptane, zdráhavo, zdrtene, zhnusene, zlostne, zmätene, znechutene, znepokojene, znudene, zranene, zúfalo
  • Čo by vám pomohlo zmeniť negatívne pocity na pozitívne?
  • Pokúste sa jeden pre druhého vymyslieť prekvapenie, ktoré vám všetkým zlepší náladu.
Ilustračný obrázok - Mirka Sliacka

Úlohy pre žiakov 1. stupňa

Vezmi si zápisník, ceruzku a pastelky. Pohodlne sa usaď. Zamysli sa:

  • Čo to je bohatstvo?
  • Kedy je človek bohatý? Prečo? Zapíš si odpovede.

Vypočuj si rozprávku Vždy môže byť horšie (so súrodencom, rodičom alebo zavolaj kamarátovi):

  • Čo trápilo chudáka a prečo?
  • Čo mu poradil rabín?
  • Ako je to možné, že sa chudák na konci cítil lepšie?

Ak chceš, vyfarbi obrázok ku rozprávke.

  • Nakresli/spíš 10 vecí, ktoré potrebuješ, aby si mohol byť šťastný.
  • Zakrúžkuj v kresbe, čo je pre Tvoj život naozaj dôležité.
  • Aký je rozdiel medzi tým čo potrebuješ a tým, čo chceš?

Fotograf James Mollison cestoval po svete a fotografoval detské izby detí v rôznych častiach sveta. Pozrite si fotografie detí a ich detských izieb v rôznych častiach sveta.

  • Skús si vybrať jedno dieťa a jeho izbu a skús si predstaviť/napísať, ako asi žije, čo ho teší a čím by chcelo byť keď vyrastie.
  • Môžeme podľa príbytku zistiť, či sú jeho obyvatelia šťastní, alebo nie? Porozmýšľaj, čo urobí z chudobného človeka bohatého.
  • Sú bohatí ľudia vždy šťastní?
  • Čo môže tešiť tých, ktorí žijú veľmi skromne?
  • Teraz urob koláž/nakresli, odfotografuj tie veci v tvojej izbe/vašom byte, ktoré sú pre teba najdôležitejšie/najvzácnejšie.
  • Vymysli malé potešenie pre každého, s kým si dnes doma.
  • Čo si pripravil?

Na predmet geografia, etika 

Vezmi si zápisník a ceruzku. Pohodlne sa usaď. Zamysli sa:

  • Keď sa povie „bohatý človek“… čo sa Ti vybaví?
  • Ako vyzerá? Aký je? Ako sa správa?
  • Poznač si, čo ti napadlo.

Vypočuj si príbeh Všetko môže byť horšie

  • Bol si niekedy v situácii, že si sa cítil zle?
  • Kedy to bolo?
  • Ako si to prekonal? Kto Ti pomohol?
  • Čo si sa z toho naučil?
  • Napíš úvahu.
  • Prezri si fotografie od fotografa Peter Menzel . Na týchto fotografiách sa nachádza to najvzácnejšie, čo obyvatelia týchto domov vlastnia.
  • Vyber si jednu fotografiu, ktorá je najmenej podobná tvojmu životnému štýlu.
  • Aké sú pozitíva a negatíva takéhoto bývania? Spíš 5 pozitív a 5 negatív.
  • Čo môže robiť týchto konkrétnych ľudí šťastnými?
  • Čo im na druhej strane môže spôsobovať komplikácie?

Pouvažuj a nakresli alebo urob koláž

  • Čo potrebuje človek, aby bol šťastný?
  • Existuje ideálny domov?
  • Uvažuj o jeho základoch, na ktorých to všetko stojí, tiež na drobnostiach, ktoré ho takým miestom robia.
  • Čo robí teba šťastným?

Aké veci by si vyložil pred dom ty?

  • Napíš, nakresli, urob koláž, alebo model aj s predmetmi.
  • Popíš všetky veci, ktoré by si vyložil pred dom a ktoré sú pre teba najdôležitejšie.