Projekt Voda pre našu budúcnosť prepája na školách výučbu s témou vody, sucha a klimatickej zmeny
s praktickými opatreniami realizovanými v školskej záhrade – vybudovanie 2 prvkov súvisiacich so zadržiavaním vody na školskom pozemku.
Ciele projektu
- kurz vo VZC Zaježová s exkurziou
- osobná návšteva školy s individuálnymi konzultáciami k vodným prvkom a výučbe vonku
- termosnímkovanie povrchov školskej záhrady
- financie na 2 vodné prvky v školskej záhrade (napr. mokraď, mini jazierko, dažďová záhrada, meteostanica na meranie vlhkosti a množstva zrážok, vsakovací záhon, divoký kút atď.) vo výške 500 eur/škola
- metodická podpora počas celého trvania projektu
- vytvorenie akčného tímu na škole (2 študenti + 1 koordinátor)
- spolupráca počas celého trvania projektu
- aktívna účasť akčného tímu na projekte (bádateľské vzdelávanie, vodný audit školy, spolupráca pri realizácii termosnímky)
- účasť na kurze
- zníženie spotreby vody
- vybudovanie vodných prvkov na školských záhradách
- praktická výučba o vode, suchu a klimatickej zmene na rôznych predmetoch a najmä vonku
- rovesnícke vzdelávanie
Harmonogram:*
kurz vo VZC Zaježová
vzdelávanie v téme voda, sucho a klimatické zmeny, praktické prvky v školských záhradách, exkurzia k rieke Slatina
marecvýučba o vode, suchu a klimatickej zmene
marec - októbernávštevy na školách
individuálne konzultácie k vodným prvkom a výučbe vonku
apríl - májtermosnímkovanie
termosnímkovanie povrchov školskej záhrady, využitie vo výučbe
máj - júnvodné prvky v školskej záhrade
realizácia opatrení
máj - septemberreštartovací webinár
zdieľanie inšpirácií medzi zapojenými školami
septemberzáverečná správa
november - decemberPre koho je projekt určený?
základné a stredné školy (materské školy, žiaci 2. stupňa ZŠ a študenti stredných škôl, učitelia, nepedagogickí pracovníci)
Trvanie projektu
3. marec 2024 – 12. december 2024
Zapojené školy
Tretí ročník:
- Spojená škola Rakovice,
- Gymnázium Jána Hollého, Trnava,
- Súkromné bilingválne gymnázium, Galanta,
- ZŠ s MŠ Senohrad,
- ZŠ Pusté Úľany,
- Materská škola Nitrianske Rudno
Aktivity projektu
kurz vo VZC Zaježová
Vzdelávanie o vode, suchu a klimatickej zmene.
Praktické ukážky vodného auditu, vodné prvky v školskej záhrade, exkurzia k rieke Slatina.
“V programe kurzu sa mi najviac páčili všetky pripravené a prepracované aktivity lektoriek. Za mňa úplná TOPKA bola práca v skupinkách a spoznávanie nových ľudí.”
pani učiteľka Klaudia Šmýkalová, MŠ Nitrianske Rudno
návštevy na školách
Mapovanie školského pozemku.
ZŠ s MŠ Senohrad
Oboznámenie sa s adadaptačnými opatreniami a vodozádržnými prvkami.
návštevy na školách
Gymnázium Jána Hollého, Trnava.
Hľadanie vody na školskom pozemku.
ZŠ Pusté Úľany
Plánovanie vodných prvkov.
- Počas workshopu žiaci a žiačky mapovali terén školského pozemku, hľadali miesta, kde vodu môžu nájsť priamo, ale aj nepriamo – miesta vlhké, tienisté, slnečné a suché.
- Do ortofotomapy zakresľovali aj rozdelenie školskej záhrady na zóny – kde sa učia, športujú, hrajú, oddychujú a kadiaľ prechádzajú cez pozemok aj ďalší návštevníci.
- V druhej časti workshopu boli žiaci a žiačky oboznámení s rôznymi adaptačnými opatreniami a vodozádržnými prvkami.
- Následne boli rozdelení do skupín, kde mali posudzovať dané opatrenia na základe toho, či ich vedia realizovať na školskom pozemku, pozrieť sa na nich kriticky a vyhodnotiť ktorý prvok by bol ten najvhodnejší pre ich školskú záhradu.
termosnímkovanie na školách
V mesiacoch máj a jún, počas teplých a slnečných dní, prebiehalo na školách termosnímkovanie. O tom, ako to prebiehalo a čo žiakov prekvapilo, sa dozviete vo videu zo Základnej školy Pusté Úľany.
V treťom ročníku projektu “Voda pre našu budúcnosť” mali možnosť zoznámiť sa s termokamerou aj škôlkari z MŠ Nitrianske Rudno.
Za termosnímkovanie ďakujeme Ing. Dominikovi Špilákovi, PhD. z Technickej univerzity vo Zvolene.
Kontakt
koordinátorka projektu:
Mária Sendecká
sendecka@zivica.sk
+421 917 353 532
Partner projektu
Za podporu projektu Voda pre našu budúcnosť ďakujeme značke Finish.
termosnímkovanie na školách
V týždni od 12. do 16. 6. sa na školách vybraných do projektu uskutočňovalo termosnímkovanie.
Žiačky a žiaci sa počas neho dozvedeli:
- čo je to termokamera,
- ako sa dá využiť na sledovanie teploty rôznych povrchov,
- prečo majú materiály rozdielnu teplotu a aký to má význam z hľadiska zadržania vlhkosti v pôde a globálneho otepľovania,
- ktoré materiály sú vhodné na výstavby, zastrešenie budov,
- akú výhodu majú zelené povrchy,
- a mnoho ďalších informácií.