Voda pre našu budúcnosť - ročník 2024 - Zelená škola

Voda pre našu budúcnosť – ročník 2024

Projekt Voda pre našu budúcnosť prepája na školách výučbu s témou vody, sucha a klimatickej zmeny
s praktickými opatreniami realizovanými v školskej záhrade – vybudovanie 2 prvkov súvisiacich so zadržiavaním vody na školskom pozemku.

Kliknite na obrázok a pozrite si záznam tlačovej konferencie z roku 2022, na ktorej sme predstavili projekt Voda pre našu budúcnosť.

Ciele projektu

Cieľom projektu Voda pre našu budúcnosť je na 6 Zelených školách:
– zaškoliť školské tímy v téme Voda, sucho, klimatická zmena
– participatívne naplánovať vodné prvky do školských záhrad
– odučiť na rôznych predmetoch tému voda, sucho, klimatická zmena  – min. 5 hodín  v min. 80 % tried
– znížiť spotrebu vody na školách
  • kurz vo VZC Zaježová s exkurziou
  • osobná návšteva školy s individuálnymi konzultáciami k vodným prvkom a výučbe vonku
  • termosnímkovanie povrchov školskej záhrady
  • financie na 2 vodné prvky v školskej záhrade (napr. mokraď, mini jazierko, dažďová záhrada, meteostanica na meranie vlhkosti a množstva zrážok, vsakovací záhon, divoký kút atď.) vo výške 500 eur/škola
  • metodická podpora počas celého trvania projektu
  • vytvorenie akčného tímu na škole (2 študenti + 1 koordinátor)
  • spolupráca počas celého trvania projektu
  • aktívna účasť akčného tímu na projekte (bádateľské vzdelávanie, vodný audit školy, spolupráca pri realizácii termosnímky)
  • účasť na kurze
  • zníženie spotreby vody
  • vybudovanie vodných prvkov na školských záhradách
  • praktická výučba o vode, suchu a klimatickej zmene na rôznych predmetoch a najmä vonku
  • rovesnícke vzdelávanie

Harmonogram:*

kurz vo VZC Zaježová

vzdelávanie v téme voda, sucho a klimatické zmeny, praktické prvky v školských záhradách, exkurzia k rieke Slatina

marec

výučba o vode, suchu a klimatickej zmene

marec - október

návštevy na školách

individuálne konzultácie k vodným prvkom a výučbe vonku

apríl - máj

termosnímkovanie

termosnímkovanie povrchov školskej záhrady, využitie vo výučbe

máj - jún

vodné prvky v školskej záhrade

realizácia opatrení

máj - september

reštartovací webinár

zdieľanie inšpirácií medzi zapojenými školami

september

záverečná správa

november - december

Pre koho je projekt určený?

základné a stredné školy (materské školy, žiaci 2. stupňa ZŠ a študenti stredných škôl, učitelia, nepedagogickí pracovníci)

Trvanie projektu

3. marec 2024 – 12. december 2024

Zapojené školy

Tretí ročník:

  • Spojená škola Rakovice,
  • Gymnázium Jána Hollého, Trnava,
  • Súkromné bilingválne gymnázium, Galanta,
  • ZŠ s MŠ Senohrad,
  • ZŠ Pusté Úľany,
  • Materská škola Nitrianske Rudno

Aktivity projektu

kurz vo VZC Zaježová

Vzdelávanie o vode, suchu a klimatickej zmene.
Praktické ukážky vodného auditu, vodné prvky v školskej záhrade, exkurzia k rieke Slatina. 

“V programe kurzu sa mi najviac páčili všetky pripravené a prepracované aktivity lektoriek. Za mňa úplná TOPKA bola práca v skupinkách a spoznávanie nových ľudí.”

pani učiteľka Klaudia Šmýkalová, MŠ Nitrianske Rudno

návštevy na školách

Gymnázium Jána Hollého, Trnava.
Mapovanie školského pozemku.

ZŠ s MŠ Senohrad
Oboznámenie sa s adadaptačnými opatreniami a vodozádržnými prvkami.

návštevy na školách

Gymnázium Jána Hollého, Trnava.
Hľadanie vody na školskom pozemku.

ZŠ Pusté Úľany
Plánovanie vodných prvkov.

  • Počas workshopu žiaci a žiačky mapovali terén školského pozemku, hľadali miesta, kde vodu môžu nájsť priamo, ale aj nepriamo – miesta vlhké, tienisté, slnečné a suché.
  • Do ortofotomapy zakresľovali aj rozdelenie školskej záhrady na zóny – kde sa učia, športujú, hrajú, oddychujú a kadiaľ prechádzajú cez pozemok aj ďalší návštevníci. 
  • V druhej časti workshopu boli žiaci a žiačky oboznámení s rôznymi adaptačnými opatreniami a vodozádržnými prvkami.
  • Následne boli rozdelení do skupín, kde mali posudzovať dané opatrenia na základe toho, či ich vedia realizovať na školskom pozemku, pozrieť sa na nich kriticky a vyhodnotiť ktorý prvok by bol ten najvhodnejší pre ich školskú záhradu.

termosnímkovanie na školách 

V mesiacoch máj a jún, počas teplých a slnečných dní, prebiehalo na školách termosnímkovanie. O tom, ako to prebiehalo a čo žiakov prekvapilo, sa dozviete vo videu zo Základnej školy Pusté Úľany.

V treťom ročníku projektu “Voda pre našu budúcnosť” mali možnosť zoznámiť sa s termokamerou aj škôlkari z MŠ Nitrianske Rudno.

Za termosnímkovanie ďakujeme Ing. Dominikovi Špilákovi, PhD. z Technickej univerzity vo Zvolene.

Kontakt

koordinátorka projektu:
Mária Sendecká
sendecka@zivica.sk
+421 917 353 532

Partner projektu

Za podporu projektu Voda pre našu budúcnosť ďakujeme značke Finish.

termosnímkovanie na školách

V týždni od 12. do 16. 6. sa na školách vybraných do projektu uskutočňovalo termosnímkovanie.

Žiačky a žiaci sa počas neho dozvedeli: 

  • čo je to termokamera,
  • ako sa dá využiť na sledovanie teploty rôznych povrchov,
  • prečo majú materiály rozdielnu teplotu a aký to má význam z hľadiska zadržania vlhkosti v pôde a globálneho otepľovania,
  • ktoré materiály sú vhodné na výstavby, zastrešenie budov, 
  • akú výhodu majú zelené povrchy,
  • a mnoho ďalších informácií.