Voda pre našu budúcnosť - ročník 2023 - Zelená škola

Voda pre našu budúcnosť – ročník 2023

Projekt Voda pre našu budúcnosť prepája na školách výučbu s témou vody, sucha a klimatickej zmeny
s praktickými opatreniami realizovanými v školskej záhrade – vybudovanie 2 prvkov súvisiacich so zadržiavaním vody na školskom pozemku.

Kliknite na obrázok a pozrite si záznam tlačovej konferencie z roku 2022, na ktorej sme predstavili projekt Voda pre našu budúcnosť.

Ciele projektu

Cieľom projektu Voda pre našu budúcnosť je na 7 Zelených školách:
– zaškoliť školské tímy v téme Voda, sucho, klimatická zmena
– participatívne naplánovať vodné prvky do školských záhrad
– odučiť na rôznych predmetoch tému voda, sucho, klimatická zmena  – min. 5 hodín  v min. 80 % tried
– znížiť spotrebu vody na školách
  • kurz vo VZC Zaježová s exkurziou
  • osobná návšteva školy s individuálnymi konzultáciami k vodným prvkom a výučbe vonku
  • termosnímkovanie povrchov školskej záhrady
  • financie na 2 vodné prvky v školskej záhrade (napr. mokraď, mini jazierko, dažďová záhrada, meteostanica na meranie vlhkosti a množstva zrážok, vsakovací záhon, divoký kút atď.) vo výške 600 eur/škola
  • metodická podpora počas celého trvania projektu
  • vytvorenie akčného tímu na škole (2 študenti + 1 koordinátor)
  • spolupráca počas celého trvania projektu
  • aktívna účasť akčného tímu na projekte (bádateľské vzdelávanie, vodný audit školy, spolupráca pri realizácii termosnímky)
  • účasť na kurze
  • zníženie spotreby vody
  • vybudovanie vodných prvkov na školských záhradách
  • praktická výučba o vode, suchu a klimatickej zmene na rôznych predmetoch a najmä vonku
  • rovesnícke vzdelávanie

Harmonogram:*

kurz vo VZC Zaježová

vzdelávanie v téme voda, sucho a klimatické zmeny, praktické prvky v školských záhradách, exkurzia k rieke Slatina

marec

návštevy na školách

individuálne konzultácie k vodným prvkom a výučbe vonku

apríl - máj

termosnímkovanie

termosnímkovanie povrchov školskej záhrady, využitie vo výučbe

máj - jún

vodné prvky v školskej záhrade

realizácia opatrení

máj - september

* Priebeh celého projektu bude prispôsobený aktuálnym opatreniam v súvislosti s COVID-19.

Pre koho je projekt určený?

základné a stredné školy (žiaci 2. stupňa ZŠ a študenti stredných škôl, učitelia, nepedagogickí pracovníci)

Trvanie projektu

3. marec 2023 – 12. december 2023

Zapojené školy

Druhý ročník:

  • ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou
  • Základná škola Jozefa Kronera Martin
  • ZŠ Sama Cambela Slovenská Ľupča
  • Základná škola, Pribinova, Zlaté Moravce
  • Spojená škola Svidník
  • ZŠ s MŠ Brehy
  • Základná škola Jána Zemana, Nová Baňa

Aktivity projektu

kurz vo VZC Zaježová

Vzdelávanie o vode, suchu a klimatickej zmene.
Praktické ukážky vodného auditu, vodné prvky v školskej záhrade, exkurzia k rieke Slatina. 

“Bolo to neskutočne zaujímavé. Výklad a lektorka boli úžasné. Maťku Paulíkovú by som mohla počúvať celý deň. Dozvedeli sme sa množstvo zaujímavostí a zažili veľa krásnych nezabudnuteľných momentov. Raz zažiť je lepšie než 100x počuť!” 

pani učiteľka Eva Sučanová, ZŠ Jána Zemana, Nová Baňa

návštevy na školách

ZŠ s MŠ Brehy,
Mapovanie školského pozemku

Spojená škola Svidník,
Kde siahajú korene stromov a strom ako prírodná klimatizácia

návštevy na školách

ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou,
Hľadanie vody na školskom pozemku

ZŠ Jozefa Kronera v Martine,
Plánovanie vodných prvkov

Počas workshopu žiaci a žiačky mapovali terén školského pozemku, do orotofotomáp zaznačovali miesta, kde vodu môžu nájsť priamo, ale aj nepriamo – miesta vlhké, tienisté, slnečné a suché, a opatrenia, ktoré už na školskom dvore sa už nachádzajú. Do mapy
zakresľovali aj rozdelenie školskej záhrady na zóny – kde sa učia, športujú, hrajú, oddychujú a kadiaľ prechádzajú cez pozemok aj ďalší návštevníci. Nasledovala prechádzka po areály školy a ku každému miestu žiaci rozprávali, kde a ako by sa tam voda mohla zadržiavať.

V druhej časti workshopu boli žiaci a žiačky oboznámení s rôznymi adaptačnými opatreniami.

Následne boli rozdelení do skupín, kde mali posudzovať dané opatrenia na základe toho, či ich vedia realizovať na školskom pozemku, pozrieť sa na nich kriticky a vyhodnotiť ktorý prvok by bol ten najvhodnejší pre ich školskú záhradu.

„Ďakujeme za nápady a inšpirácie, určite využijeme z toho čo najviac. Keď som sa pýtala detí z parlamentu ako sa im páčil workshop, povedali, že bol perfektný, zábavný a dozvedeli sa kopec nových zaujímavých vecí, takže sa veľmi teším. No a moji zelenoškoláci boli ako inak nadšení. Už sa tešia, ako pôjdu za pani riaditeľkou.”
pani učiteľka Zuzana Šišovská, ZŠ Pribinova Zlaté Moravce

termosnímkovanie na školách

V týždni od 12. do 16. 6. sa na školách vybraných do projektu uskutočňovalo termosnímkovanie.

Žiačky a žiaci sa počas neho dozvedeli: 

  • čo je to termokamera,
  • ako sa dá využiť na sledovanie teploty rôznych povrchov,
  • prečo majú materiály rozdielnu teplotu a aký to má význam z hľadiska zadržania vlhkosti v pôde a globálneho otepľovania,
  • ktoré materiály sú vhodné na výstavby, zastrešenie budov, 
  • akú výhodu majú zelené povrchy,
  • a mnoho ďalších informácií. 

Za termosnímkovanie ďakujeme Ing. Dominikovi Špilákovi, PhD. z Technickej univerzity vo Zvolene.

Vodné prvky v školskej záhrade

Realizácia opatrení na školách zapojených do projektu.

SOLÁRNE ZAVLAŽOVANIE DAŽĎOVOU VODOU
ZŠ s MŠ Brehy

METEO STANICA 
ZŠ s MŠ Brehy

BUDOVANIE MEDONOSNÉHO ZÁHONU
Základná škola Sama Cambella, Slovenská Ľupča

BUDOVANIE MEDONOSNÉHO ZÁHONU
Základná škola Sama Cambella, Slovenská Ľupča

BUDOVANIE VČELIEHO BUFETU
ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou

STAROSTLIVOSŤ O ZÁHON
ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou

BUDOVANIE DAŽĎOVEJ ZÁHRADY
Základná škola Jozefa Kronera, Martin

HOTOVÁ DAŽĎOVÁ ZÁHRADA   Základná škola Jozefa Kronera, Martin

NÁVŠTEVA VICEPRIMÁTORA (predstavenie KOSENIA INAK)
Základná škola Pribinova, Zlaté Moravce

BUDOVANIE ZELENEJ STRECHY (súčasť nádobu na zachytávanie vody)
Základná škola Pribinova, Zlaté Moravce

BUDOVANIE DAŽĎOVEJ ZÁHRADY (spojené s výučbou matematiky)
Spojená škola, Svidník

BUDOVANIE DAŽĎOVEJ ZÁHRADY (spojené s výučbou matematiky)
Spojená škola, Svidník

BUDOVANIE DAŽĎOVEJ ZÁHRADY
Základná škola Jána Zemana, Nová Baňa

BUDOVANIE JAZIERKA 
Základná škola Jána Zemana, Nová Baňa

Čo sa nám podarilo?

  • 7 zapojených škôl

  • počet vyškolených učiteľov, žiakov: 7 učiteliek a 14 žiakov

  • počet realizovaných prvkov: 26

  • počet predmetov, vyučovacích hodín: 409 hodín, na 18 predmetoch (biológia, chémia, technické práce, environmentálna výchova, anglický jazyk, výtvarná výchova, informatika, geografia a ďalšie)

  • rovesnícke a inovované vzdelávanie: 1500 + žiakov

  • litre ušetrenej vody: 50 000 litrov na 2 školách

  • na webinári k téme Voda vyškolených 15 učiteliek a učiteľov Zelených škôl

“Žiakov najviac bavilo, že sa mohli zúčastniť na výstavbe jednotlivých prvkov. Všetkým sa výstavba nových prvkov v areáli páči.” 

 

Pani učiteľka Eva Sučanová, ZŠ Jána Zemana, Nová Baňa

“Určite som získala väčší prehľad o vodných prvkoch a tým, že sme svojpomocne budovali dažďovú záhradu na školskom dvore, bol potrebný dobrý management a to nielen z mojej strany, ale aj zo strany žiakov a ďalších členov nášho staviteľského tímu.” 

Pani učiteľka Jana Tyčová, Spojená škola Svidník

“Decká bavilo všetko, čo sa vymyslelo a robilo okolo vodných prvkov. Pracovité deti sa chodili skoro denne pýtať, kedy budeme s prácou pokračovať. Fascinujúce bolo navštíviť pána  viceprimátora a presviedčať ho o dôležitosti kosenia inak. Veľkým úspechom bola aj debata s riaditeľom Technických služieb o kosení v meste a následné adoptovanie si značnej časti Migazziho parku. Deti sa veľmi tešili učeniu o vodných prvkoch, lebo vďaka tomu sa dostali von z lavíc.“

 

 Pani učiteľka Zuzana Šišovská, ZŠ Pribinova,  Zlaté Moravce 

“Najviac nás teší, že sme zmysluplne vymakali využitie grantu a využili ich na množstvo užitočných, zaujímavých a dlho žijúcich učebných pomôcok.” 

 

Pani učiteľka Jana Kaščáková, ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou

“Čo pokladáte za Váš najväčší úspech v projekte?”

“Stmeliť, zaktivizovať toľko žiakov pre dobrú vec a to, že nám záhrada prežila letné prázdniny.”

 

Pani učiteľka Miroslava Herelová, ZŠ J. Kronera Martin

 

 “Deti sa veľmi tešili z dopestovaného a veľmi chutného a sladučkého melónu, dopestovanému aj vďaka kvapôčkovej závlahe.”

 Mamička Zuzka, ZŠ s MŠ Brehy

Medziškolská spolupráca

Pani učiteľka  Janka Kaščáková zo ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou svoje poznatky s výstavbou dažďovej záhrady odovzdala aj pani učiteľke Janke Tyčovej zo Spojenej škole zo Svidníka. Študenti a študentky prišli na vlastné náklady na exkurziu do ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou. Následne Spojená škola vo Svidníku realizovala dažďovú záhradu.

Ukončenie projektu

“Veľmi sa mi páčilo vzdelávanie ku projektu. Malo to hlavu a pätu. Návšteva koordinátorky projektu Majky  Sendeckej mala veľký význam, nakoľko pomohla školy nasmerovať, aký prvok by bol pre danú školu vhodný. Ďakujeme krásne za podporu a spoluprácu.  “ 

 

Pani učiteľka Eva Sučanová, ZŠ Jána Zemana, Nová Baňa

Projekt Voda pre našu budúcnosť bol realizovaný vďaka podpore značke Finish. Spoluprácu považujeme za veľmi prínosnú a oceňujeme, že vďaka realizácií prvkov na školských dvoroch sa žiaci a žiačky môžu vzdelávať moderne, aktívne zapájať do realizácie a vyučovania. Projekt pomáha školám meniť frontálne vyučovanie v laviciach na atraktívne a zmysluplné vyučovanie pre 21. storočie reflektujúce akútnosť dôsledkov klimatickej zmeny.

Kontakt

koordinátorka projektu:
Mária Sendecká
sendecka@zivica.sk
+421 917 353 532

Partner projektu

Za podporu projektu Voda pre našu budúcnosť ďakujeme značke Finish.