Školská jedlá záhrada snov, zážitkového učenia a zábavy v Košiciach

Základná škola Janigova v Košiciach tvorila v minulom školskom roku svoju vzdelávaciu záhradu, ktorú umiestnili do átria školy. Radi sa s vami v tomto článku podelia o svoje skúsenosti, zážitky a výsledky.

Predzáhradka, ktorá učí“ sa nachádza pred vstupom do školy. Trvalkové okrasné záhony – ozdoba našej predzáhradky upúta výsadbou rôznych druhov trvaliek bylín, kríkov a nízkych okrasných ihličnanov s náučnou veľkoplošnou tabuľou s popisom podmienok ich správneho pestovania.

Bylinná záhradka v tvare špirály je oázou voňavej krásy liečivých byliniek, prostredníctvom čuchových receptorov ovplyvňuje naše emócie, duševný a fyzický stav. Je miestom  pestovania byliniek, mýtov a legiend, byliniek využiteľných na batikovanie, aromoterapiu, v kozmetike, liečiteľstve  a v kuchyni.

Stohový záhon v tvare pyramídyvyvýšené záhony a zvislé závesné plochy sú určené na výsadbu kvetín – jedlých letničiek, rôznorodej skorej jarnej zeleniny, strukovín, okopanín, ktoré sa naučíme pestovať a pripravovať z nich chutné zdravé pochúťky.

Naša školská záhrada je skutočne jedlou záhradou v malom. Bylinky a zeleninu sme doplnili plodmi bobuľovín /vinič, egreš, ríbezľa, josta/. Plodiť budú i špeciálne malé odrody jabloní ideálne do malých priestorov.  

Skupina jazierok rôznej hĺbky vytvára podmienky na celoročné pozorovanie vodných spoločenstiev rastlín a živočíchov, ktoré sú súčasťou vodného ekosystému. Ponúka priestor pre určovanie kvality chemického zloženia vody  pozorovanie fyzikálnych vlastností vody.

Sústava prepájacích schodísk z tvárnic spevnených kameňom a štrkom sa v čase hodiny dopravnej výchovy zmení na  hlavné a vedľajšie cesty.

Kameninový chodníček je prekrásne sfarbený. Čo nám o sebe prezradí? Nazrieme do jeho čarovného sveta hornín a minerálov. Preskúmame ich vznik, chemické zloženie, význam pre prírodné prostredie a praktický význam pre človeka.

Farebné betónové palisády neslúžia len na spevnenie kopca. Kto si ich bližšie pozrie, zistí, že nie sú náhodne vymaľované. Majú svoj účel. Pomôžu výtvarníkom namiešať správnu farbu, naučia nás farby v cudzích jazykoch.

Viete čo je dendrofón? Super hudobný nástroj. Skrýva ešte jedno tajomstvo, ktoré vyriešia žiaci pri určovaní drevín, z ktorých je vyrobený. 

Nechýba pieskovisko na hranie pre najmladších spolužiakov. Aby nebolo smutno starším spolužiakom, pre nich je pripravený multifunkčný stôl s pieskom na modelovanie podľa zadania.

Aké záhady budeme riešiť, pozorovať?

Čo s biologickým odpadom v záhrade? Nie je problém, kompostér to vyrieši. Ako? To už bude súčasťou výskumnej úlohy.

Vytvorenie modelového systému riečnej krajiny.

Kútik nikoho, miesto kde rastú veľké tisy ľudská ruka už nezasiahne! Poslednou úpravou v roku 2015 bola človekom navozená prebytočná pôda z výkopov átria a rozložené rozpadajúce sa bukové  palisády. Kto a ako si s kútikom poradí počas nasledujúcich rokov? To postupne prezradí večná tabuľa.

Čo vás prekvapí?

  • umelecké diela z prírodných materiálov vytvorených prírodou – príďte, uvidíte!
  • mostík cez jazierko vyrobený z poschodovej postele a pokrútených vŕbových konárov
  • 5 oddychových zón, miesta na spoločné stretnutia
  • prírodná obývačka:  tvorí ju exkluzívna sedačka z paliet doplnená pohodlnou pružnou lavičkou z lyží s konferenčným stolíkom zo špulky lana na výťahy a perfektným výhľadom

  • vysedávame na konároch a je nám fajn - bezpečný prístav na zemi, podlahu tvoria vzácne polámané kusy prírodného mramoru a štrku 
  • sedenie z pníkov
  • multifunkčné lavičky z tvárnic a sedákov z drevených dosiek
  • paletové váľandy ukryté v lesíku zo statných tují zo severnej strany chránené viničovou zástenou

V našej krásnej záhrade sa cítime všetci ako doma. Átrium sa premenilo zo zeleného na pestrofarebné obohatené o nové prvky záhradného dizajnu. Učíme sa, pracujeme, oddychujeme v ňom. Počas celého roka tu budeme organizovať stretnutia s rodičmi a sympatizantmi.

A to najlepšie nakoniec - my sa v záhrade učíme

Na otázku : „Čo znamená slovo ÁTRIUM?“  odpovedali po hodine v ňom tretiaci takto : Saska Čekanová:  „Je to miesto, kde je kľud“, Samko Červienka: „Miesto, kde sú stromy a kvety a rastliny a potôčik“, Ivko Onda:  „Mám tam najúžasnejší pocit na svete.“, Vikina Basošová: „Najkrajší  kút v škole.“

Na otázku: „Čo na vás v átriu urobilo najväčší dojem ?“ : Kristián Varga: „Stromy v strede školy“, väčšina žiakov: „Mostík cez jazierko.“,  Dávidko Jakab: „Zvonkohrad“ (myslel tým zvonkohru, dendrofón), Marko Čačunda:  „... že sme v škole a pritom dýchame čerstvý vzduch“.

Ďakujeme tímu Programu Zelená škola, dm dogerie markt, Ing. Paule Urdovej za cenné rady,  žiakom, pedagógom, zamestnancom školy a sympatizantom za ústretovosť a nezištnú pomoc.

Ak Vás náš projekt oslovil, pridajte sa k nám!

Radi Vám poradíme a u nás privítame! Príďte medzi nás!

V ďalšom článku vám prinesieme informácie, aké hodiny v školskej záhrade prebehli.

Táto záhrada vznikla vďaka podpore dm drogerie markt. Ďakujeme!